6 oktober 2022

Sveriges största event inom intranät

N

För 20:e gången

N

Delta på plats eller digitalt

N

13 högintressanta talare

Talare 6 oktober 2022:

Två år med nytt intranät – våra erfarenheter och lärdomar

- Informationskvalité - så arbetar vi med att hålla vårt intranät uppdaterat och korrekt
- Sök och struktur – så säkrar vi att medarbetarna hittar lätt och rätt

Försäkringskassan lanserade sitt intranät september 2020. Försäkringskassan har 14 000 anställda på ett 50-tal orter.

Försäkringskassans intranät har under flera år haft höga betyg i undersökningar (WSA och egna) när det gäller kvaliteten på innehållet. Medarbetarna litar i väldigt hög grad på att det som finns på intranätet är aktuellt och korrekt. Innehållet skapas och ägs av sidansvariga, men granskas och publiceras av redaktörer på kommunikationsavdelningen. Nyhetsredaktörerna i sin tur är ansvariga för ett bra flöde av relevanta texter.

Försäkringskassan

David Hegethorn, webbredaktör

Talar tillsammans med David Hegethorn

Försäkringskassan

Peter Hedberg, webbredaktör

En digital arbetsplats som stärker affär, mål och nya strategier

- Så tar vi ny riktning genom dialog, kunskap och engagemang

Suzuki Garphyttan är ett globalt stålindustriföretag med cirka 600 medarbetare runt om i världen. Som ett steg i utvecklingsresan lanserade Suzuki Garphyttan sitt intranät november 2019.

Suzuki Garphyttan

Maria Karlsson, Kommunikationschef

Talar tillsammans med Maria Karlsson

Suzuki Garphyttan

Ulrika Stenberg, Kommunikatör

Säkerheten på intranätet & den digitala arbetsplatsen - hur kan den förbättras?

Coop blev hackade sommaren 2021 och har sedan dess arbetat mycket med att förbättra säkerheten. Under anförandet delar Mats med sig av sin analys av hur säkerheten kan förbättras på intranätet & den digitala arbetsplatsen.

Coop

Mats Liljerehn, produktägare

”På vårt sätt, helt enkelt” – ett intranät som speglar och stärker vår företagskultur

En ny, fräsch varumärkesplattform och en stark företagskultur med stort fokus på engagemang och en attraktiv arbetsplats speglades inte alls i SBAB:s gamla intranät.

När de äntligen fick chansen att starta på nytt var därför identiteten och attityden vägledande både i VAD som gjordes och HUR det skulle göras. I september 2021 lanserade SBAB sitt nya intranät.

Under anförandet kommer Monica dela med sig av mängder av praktiska tips samt hur SBAB ökade 52 procentenheter på frågan ”intranätet speglar vår företagskultur” och ökade sitt totalindex från 34 till 67 (WSA).

SBAB

Monica Sandgren, Ansvarig Internkommunikation

Moderator

Martin Bondeman, kommunikatör & webbstrateg

Så gick vi från 20 år gammalt egenutvecklat intranät till modern SharePoint

Med en ny framtidsstrategi på plats och ambitionen att vara en samtida arbetsgivare ville Åhléns ha ett modernare intranät som en del av den digitala arbetsplatsen. Det nya intranätet som byggdes helt med standardkomponenter i modern SharePoint gick live i oktober 2021.

Weronica och Jeanette kommer dela med sig av tips på vägen för att få ut det bästa av ett standardbyggt intranät och hur det lever upp till projektets vision om att intranätet ska vara den självklara mötesplatsen att genomföra sin arbetsdag, att samarbeta och kommunicera inom Åhléns.

Åhléns AB

Jeanette Nyberg, Digital arbetsplats

Talar tillsammans med Jeanette Nyberg

Åhléns AB

Weronica Nilsson, kommunikationschef

Ett nytt intranät för alla – även de utan dator

- Så har vi förbättrat söket
- Samarbetet med IT, HR och redaktörerna som är utspridda– hur får du till det på bästa sätt?

SCA lanserade sitt nya intranät i december 2021. Intranätet är i Microsoft Online och är kopplat ihop med ledningssystemet. SCA har cirka 4 000 anställda, varav merparten finns i Sverige. Många medarbetare arbetar i fabriksmiljöer eller utanför kontoret.

SCA

Lena Johansson, Innehållsansvarig i intranätprojektet

Talar tillsammans med Lena Johansson

SCA

Misan Lindqvist, Kommunikatör

En digital arbetsplats för en effektiv vardag: Våra lärdomar och erfarenheter efter 14 månader med ett nytt intranät

- Det har vi lärt oss på vår resa att skapa ett intranät som ska vara målgruppsanpassad, tillhandahålla strukturkapital och öka det interna samarbetet.

Grant Thornton lanserade sin digitala arbetsplats i Sharepoint Online augusti 2021. Den används av 1300 anställda utspridda på 22 kontor i Sverige.

"Målet med plattformen är att ge medarbetarna stöd för en effektiv vardag, vilket i förlängningen ska leda till kundnytta och hög kundnöjdhet. Funktioner vi prioriterat är tvärfunktionella hubbar, smart sökfunktion, målgruppsstyrda nyhetsflöden och tillgänglighet i mobilen."

Grant Thornton

Marina Vangstad, internkommunikationsansvarig

Maxad effekt med begränsade resurser – vår resa från intranät till nav i den digitala arbetsplatsen

Svenljunga kommun lanserade nytt intranät februari 2021. Målet var att skapa ett nav i den digitala arbetsvardagen som alla medarbetare kan nå och använda sig av oavsett var de befinner sig eller vilken typ av teknisk pryl de använder för att nå den.

"Vi gick från en oöverskådlig och spridd skara av plattformar till Medarbetarwebben. I detta nav samlar vi information, kopplar ihop olika system och utökar möjligheten att samarbeta. Men för att uppnå de mål vi hade ställt upp och för att skapa en ny plattform hade vi ytterst begränsade resurser att tillgå, vilket styrde många vägval och skapade tidspress på projektet: funktion framför form, nytta för många istället för att uppfylla specifika önskemål, integrationer istället för uppgraderingar, pandemi och kriskommunikation istället för gott om tid för samverkansmöten och genomförande av projektet. Resultatet är en plattform som vi är nöjda med, som används av organisationen, som uppfyller våra mål – och som har skapat engagemang för framtida vidareutveckling."

Svenljunga kommun

Johanna Sander, Kommunikationsstrateg

Ordinariepris:

6990/Kr

Delta fysiskt på plats eller digitalt:

Som deltagare kan du välja mellan att delta fysiskt på plats eller att delta digitalt.

Du kan när som helst ändra mellan att delta på plats eller att delta digitalt, genom att mejla till kundtjanst@kompetensinstitutet.se

Lokal:

Bygget Konferens, Norrlandsgatan 11, Stockholm

För frågor om Smarta Intranät vänligen kontakta:

Niko Fastman, Projektledare Smarta Intranät

+46 73 670 60 32, niko.fastman@kompetensinstitutet.se

Antal deltagare sedan starten

%

Nöjda deltagare sedan starten

Guldsponsorer:

Utställare:

Online Partner:

Spara 1000 kr - Anmäl dig senast 12 augusti